Etiketler

1 Eylül 2016 Perşembe

Günübirlik Çanakkale Gezisi - Şehitlik Turu

Ufuk ile benim için Çanakkale’nin yeri çok başkadır. Hem üzüntü ,hem  özlem hem de  heyecan dolu bir çok mutlu anılarımız var bizim Çanakkale de. Neden üzüntü diyecekseniz eğer , birbirimizden uzaklaştıran şehir olduğu için, özlemin doruklarında yaşadığımız da üzüntününde içinde olduğu 10 ay geçirdik. Neden mutluluk , heyecan diyecekseniz ; ilişkimizle ilgili bir çok ilki Çanakkale’de yaşadığımızdan dolayı. İşte bu yüzden bizim için Çanakkale çok farklıdır. Bu yüzden  her sene Çanakkale’ye adım atmadan rahat edemeyiz.

İşte bu sene de biraz geç olsa da Çanakkale’ye gittik. Bu kez günübirlik olarak , şehitlik turu yaptık. Uzun zamandır annem ve babam şehitlikleri görmek istiyorlardı. Bizde şehitliklere daha önce gittiğimiz için ve Ufuk’un tarih konusunda merakının biraz fazla olduğu , orada yaşananları az çok bildiği için birlikte gitmeye karar verdik.

Çorlu’dan Çanakkale’ye araba ile yaklaşık 3 saat diyebiliriz. Biz rotamızı önce şehitlikler sonrasında da kısa bir Çanakkale merkez olarak ayarladık. Sabahın erken saatlerin de 6:30 da Çorlu’dan Çanakkele’ye yolculuğumuz başladı. Yolda kısa bir kahvaltı molası verdikten sonra Ecebatta yakın bir yerde bulunan Akbaş Şehitliği ilk durağımız oldu.

Akbaş Şehitliğini bulunduğu yerde Çanakkale savaşı sırasında hafif yaralanan hastaların ilk müdahalelerinin yapıldığı yermiş. Tedavilerinin yapıldığı sırada şehit düşen 1213 asker şehit olmuştur. Akbaş Şehitliğinde 459 şehidin ismi anıttaşlarında , 754 şehidin ismi iste dik duvarın her iki tarafında yazılıdır.

Akbaş Şehitliğinde dualarımız ettikten sonra sıradaki rotamız 57. Alay Şehitliği oldu.57.Alay Çanakkale Savaşında önemli bir yere sahip olan bir simge olduğu için bu alayın şehitliğini ziyaret etmeden olmazdı. 57. Alay, bizzat Atatürk tarafından komuta edilen ve Atatürk’ün emriyle hiç tereddüt etmeden ölüme giden,verdiği  büyük mücadeleler ve aldığı madalyalar sebebiyle dünyanın en kahraman alayı olarak nitelendirilen Çanakkale savaşındaki önemli bir alaydır.Bu kahraman atalarımızın adına yapılan şehitliğe gidince hepimiz çok duygulandık , bizler için tereddüt etmeden verdikleri canlarına yapabildiğimiz tek şey dua etmek ve hepsini saygı ile anmak oldu . Bizde bu görevimizi yerine getirdikten sonra 57. Alay şehitliğinden ayrılarak yolumuza devam ettik.

57. Alay Şehitliğinin oradaki hediyelik eşya satan yerler.
57. Alaydan sonraki durağımız ise Conkbayırı oldu. Conkbayır’ın da yolda giderken gördüğümüz siperleri daha yakından görme imkanımız oldu.

Conkbayırındaki siperler
Aynı zamanda yine o dönem de gerçekleşen bir olaydan bahsetmek istiyorum. Savaş sırasında bir şarapnel parçasını Atatürk’ün göğsüne denk geli göğsüne denk geliyor fakat şarapnel parçasının Atatürk’ün saatine gelerek kurtulduğu ve belkide Türk Milletine armağan edildiği alan burası. Eğer o saat orada olmasaydı Atatürk’ü erken bir zamanda şehit düşebilir ve Türk Milletinin durumu içler acısı olabilirdi.

Yine Conkbayırı’nda Atatürk’ün gözlem yaptığı yer bulunuyor.

Ve bir sonraki durağımız ise Şehitler Anıtı oluyor. Bize göre Şehitler Anıtının en önemli ayrıntısı anıta uzaktan bakıldığında Mehmetçik kelimesindeki “M”harfinin görülmesi. Gerçekten uzaktan bakıldığında çok güzel görünüyor.

Yoldan abidenin görüntüsü
Şehitler Abidesine girdiğinizde şehirlere göre ayrılmış iki tarafında da yazılı toplam 36 isim bulunduğu anıt mezarlarını görüyoruz. Biraz daha ilerlediğimizde meçhul asker denilen , tüm şehitlerden ayrı yerde bulunan bir anıt mezar görüyoruz. İşte bu meçhul askerin hikayesi ise Çanakkale savaşı sırasında bir Anzak askeri tarafından şehit edilen bir askerimiz. Şehit edilmesi ile kalmayıp kafatasını alıp Avustralya’ya götürüyor.  2003 yılında kafatası getiriliyor ve o mezara Türk topraklarına gömülüyor.

Meçhul asker’in mezarının yanından da ayrılarak yolumuza devam ettiğimizde Şehitler Abidesi karşımızda oluyor.Uzaktan güzel olduğu kadar yakından da bir o kadar muhteşem görünüyor. 41 metre yüksekliğinde 4 ayak ve 1 kubbeden oluşuyor. 4 ayağı üzerine 8 rölyef bulunuyor. Bu 4 rölyef deniz savaşlarını diğer 4 rölyef ise kara savaşlarını anlatıyor. Abidenin tavan kısmına mozaik taşlardan işlenmiş bir Türk bayrağı bulunuyor. Görüntüsü ile bizi gerçekten büyüledi.

Şehitler Abidesinde biraz zaman geçirdikten sonra son olarak Namazgah Tabyasına doğru yola çıktık. Yaklaşık 15 dakikalık mesafeden sonra Namazgah Tabyasına geldik.

Burada bir çok cephanelik bulunuyor.

Tek bir açık cephanelik bulunuyor , diğerleri kilitli.
 Bazı cephanelikler de hediyelik eşya satılıyor. Bazılarına ise kilit vurulmuş.

Hediyelik eşya satan cephanenin önünde
Küçük bir alandan ise deniz manzarasını izlemek için dürbünler konulmuş. Tabyanın tam ortasında ise bir müze bulunuyor. Bizim fazla zamanımız olmadığı için giremedik , fakat müzenin içerisinde o dönemin topları , mermileri sergileniyormuş.

Namazgah Tabyasınıda gezdikten sonra Ecebat’a doğru yolu çıktık. Zaten 10 dakikalık bir yolculuktan sonra Ecebat’a arabamızı bıraktık. Ecebatta bulunan tarihi anı parkında da yine Çanakkale savaşında gerçekleşen Bombasırtı Muharebesi’nin birebir boyutlarıyla sergilendiği il çok güzel bir park buluyor. Orada da küçük bir gezinti yaptıktan sonra feribota atlayarak Çanakkale’ye doğru yola çıktık.

Bombasırtı Muharebesi'nin sergilenmesi.

Yaklaşık bir 20 dakikalık feribot yolculuğu sonunda Çanakkale merkeze geldik.

Bindiğimiz feribot Ecebat - Çanakkale

Çanakkale sahiline karşı kahvelerimizi içtikten sonra aynalı çarşıda küçük bir gezinti yaptık.

Karnımızın çok açıkmasıyla kendimizi Ufuk ile benim vazgeçilmezimiz olan Milanos Pizza’da bulduk. Tabi o ilk zamanlarda yediğimiz pizzanın güzelliği olmasa da yine de tüm her şeyi bitirdik. :)
Çanakkale merkezdeki Truva Atı.

Çanakkale’nin iskelesinde küçük bir gezinti yaptıktan sonra artık dönüş yolculuğuna geçtik. Fakat o kadar çanakkale’yi iyi bilmemize rağmen yanlış feribota bindik. Ecebat feribotuna binmek yerine Kilitbahir feribotuna binmişiz. Ama neyse ki Kilitbahir’den Ecebat’a minibüsler vardı. O yüzden sizde bizimle aynı hataya düşmeyin ve feribota binerken özellikle sorun. Ve sonunda arabamıza binerek dönüş yolculuğuna geçtik.
Çanakkale Şehitlikleri çok merak ediyorum diyorsanız illa ki bir tur ile gitmenize gerek yok. Zaten rehberlerimizin anlattığı çoğu şey orada yazılıyor. Tabi ki de şansınız ve imkanınız varsa bir tur ile gidin ama kendinizde gidip şehitlerimizi ziyaret edebilirsiniz.

Bu geziyi annem çok istedi onun sayesinde Çanakkale’ye tekrar gittik. Babam ise bizi götürdü , Ufuk ise bize rehberlik yaptı. Bu yüzden hepsine ayrı ayrı çok teşekkür ederim.

Son olarak  Tüm şehitlerimize Allahtan rahmet diliyoruz.