Etiketler

8 Aralık 2017 Cuma

İlkokul Düzeyi Toplama ve Çıkarma Oyunu

Matematik dersi ne kadar eğlenceli öğretilirse o kadar çok akılda kalıcı olduğunu düşündüğüm için oyunlarla öğretime devam ediyorum. Yine bu oyunda 2. Ve 3. Sınıflara uygun bir oyun. Yapımı da oldukça kolay olan oyunun öğretimi oldukça iyi derecede diyebilirim.

Öncelikle kullanılan malzemelerden bahsedelim ;
  • ·         Renkli büyük boy karton ( 45x55)
  • ·         Farklı renklerde kartonlar
  • ·         Karton bardaklar
  • ·         Tahta kalemi
  • ·         Makas , falçata
  • ·         Yapışkan
  • ·         Çöp şiş veya pipet

Malzemelerin bir kısmı
Tüm malzemeleri edindikten sonra gelelim yapım aşamasına. Öncelikle benim elimde kullanmadığım büyük boy bir karton vardı. Onu istediğim büyüklükte kestim. (45x55) Daha sonra üstünü de renkli bir karton ile kaplamayı tercih ettim. Çünkü kartonun kendi rengi pek hoş bir renk değildi. Çocuklar için ne kadar renkli olursa o kadar çok ilgi çekici olacağını unutmayalım. 
Kaplama öncesi karton.
Kaplama sonrasında bardaklarımı hazırladım. Biz üç basamaklı sayılarla toplama ve çıkarma işlemi yaptığımız için bardakları üç basamaklı olacak şekilde hazırladım ve her bir sayıyı ayrı renk olarak seçtim. Yani resimde göründüğü gibi toplanan – toplanan - toplam ve elde olan sayının her biri farklı renklerde ve üzerine tahta kalemi yardımı ile yazdım. Bardaklarımız ile tek yapacağımız işlem bu kadardı. 
Hazırlanan bardaklar
Şimdi geriye tek kalan büyük kartonumuzun üzerine yazıları yazmaktı. Oyunun üzerinde toplama ve çıkarma işlemi yaparken anlatmalarını istediğim için en üste basamak isimlerini yazdım. Hem böylece basamaklara ayrıma konusu üzerinde de durmuş olduk. Sonrasında ise bardakları aynı resimde olduğı gibi kartona yapıştırdım. Yapım aşaması yine oldukça kolay olan bir materyal daha ortaya çıkmış oldu.
Çıkarma İşlemi
Toplama işleminde öğrencilerin en çok unuttuğu nokta eldeleri unutmak oluyor. Mor bardak sayesinde biz artık elde olan sayımızı unutmuyoruz. Sizde bunu yaparak eldeleri unutmamayı sağlayabilirsiniz.
Toplama İşlemi
Nasıl oynandığını ayrıntılı anlatacak olursam da ; diyelim ki işlemimiz 454+278=? Olsun. Mavi bardaklar dediğimiz ilk toplanan sayı 454 sayısın da birler basamağındaki bardağa 4 , onlar basamağındaki bardağa 5, yüzler basamağındaki bardağa 4 çubuk koyuyoruz. Aynı şekilde 278 sayısını da yerleştiriyoruz. Şimdi de birler basamağından başlayarak çubukları saymaya başlıyor. Birler basamağında toplam 12 çubuk oluyor. Bu yüzden birler basamağı bardağına 2 çubuk elde bardağına da 1 çubuk koyuyoruz. Onlar basamağına geldiğimizde çubukları sayıyoruz 12 yapıyor eldeyi de alıp onlar basamağının toplam bardağına koyuyoruz. Yani toplam onlar basamağı bardağının 3 çubuğu oluyor ve elde bardağına tekrar 1 çubuk koyuyoruz. Sıra yüzler basamağına geliyor. Yüzler basamağı bardağındaki çubukları topluyoruz ve elde bardağında kileri de alıp ekliyoruz 6 çubuk ediyor. Yani sonucun 632 olarak bulmuş oluyoruz.
Çubuklar rastgele konulmuştur.
Aynı bu şekilde onlukları bozarak da çıkarma işlemi yapıyoruz. Sizler için basit ve çok zaman alacağını düşündüğünüz bu oyun aslında öğrencilerin sürekli unuttuğu eldeyi ve komşudan aldığımız da sayının bir azaldığı özelliğini akılda kalıcı hale getiriyor. Biz bu materyal sayesinde işlemlerimizi yapmayı hızlandırdık ve doğru sayımız daha da arttı.
Çubuklar rastgele konulmuştur.
2. sınıf öğrencilerinde iki basamaklı sayılarla da bunu uygulayabilirsiniz. 3. Sınıf öğrencileri için ise tam düzeyi olduğunu düşünüyorum. Çünkü materyali anlamaları oldukça kolay ve yapıp unutmamaları gerektiği noktaları daha kolay pekiştiriyorlar. 4. Sınıf öğrenciler için dört basamaklı yapılması gerekir ve öğrenciler için işlemler biraz uzun süreceği için sıkıcı olabilir. 

Bu materyali sınıf mevcudunun az olduğu sınıflarda uygulayabilirsiniz veya anne-babalar evde bunu hazırlayarak çocuklarının öğrenmelerini kolaylaştırabilirler. Matematik dersinin alt yapısı ne kadar sağlam olursa ileride o kadar çok kolay olur dersleri.

Matematiği sevmeyen öğrenciler için lütfen bu tarz oyunlar oluşturarak matematiği sevmesini sağlayalım. Aslında öğrenemedikleri için matematiği sevmediklerini unutmayalım. Ne zaman ki öğrendiklerini fark edip yapmaya başlayacaklar işte o zaman matematiği sevecekler ve öncelikleri matematik olacak.

Toplama ve çıkarma işleminin materyalinin oldukça basit olduğunu ve bir kadar da öğretici olduğunu düşünüyorum. Bu yüzden sizlerle uygulayabilirsiniz.

Aklınıza takılan bir şey olursa lütfen yorumlara bırakınız veya daha farklı materyal öneriniz varsa yine yorumlarını bırakınız. :)
Matematik eğlencelidir, matematik güzeldir. :)




İnstagram : minebasarn
Facebook : Mine Başaran
Mail : minebsrn4@gmail.com



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder