Etiketler

1 Ağustos 2019 Perşembe

Bursa Gezisi 2. Bölüm – Bursa Merkez

Osmanlı’nın gözbebeği Bursa ;camileri, hanları , türbeleri , tarihi çarşıları , rum köyleri ile bizleri ziyarete çağrıyor. Bu şehirde tarihe , doğaya , deniz havasına doymanız garanti. Hadi Bursa gezimize başlayalım.

Bursa’da ilk günümüzü Trilye ve Mudanya’da geçirmiştik. Eğer bir önce ki yazımızı okumamışsanız okumanızı tavsiye ediyoruz. Eski Rum köylerinde denize doyup , sokaklarında doyasıya gezdikten sonra artık biraz kültürel anlamda Bursa’nın önemli müzelerini , camilerini ,türbelerini gezmeye başlıyoruz.

Bursa Kalesi

İlk olarak kalelere olan merakımızdan dolayı Bursa Kalesi’ne doğru yola koyuluyoruz.  En eski yapılardan biri olan Bursa Kalesi ilk olarak M.Ö. 1. Yüzyılda Bithynia Krallığı tarafından inşa edilmiş. O dönemden sonra farklı uygarlıklar bu bölgede yaşayarak her bir taşın üzerine izlerini bırakmışlar. Saltanat Kapısı biz gezginler için en çok tercih edilen kale kapısı olsa da dört farklı kale kapısı daha varmış. Kale’den pek fazla kalıntılar olmadığı için Saltanat Kapısı’nı gördükten sonra yolumuza devam ediyoruz.

Tophane Parkı - Saat Kulesi

Saltanat Kapısı’ndan yukarı doğru ilerlediğimizde karşımıza Tophane Parkı çıkıyor. Bizim için saat kulelerinin önemi de bir başka olduğu için Tophane Parkındaki saat kulesini görünce heyecanlanıyoruz.  Sultan  Abdülaziz döneminde yapılmış olan bu saat kulesi 1900’lü yıllarda sebebi bilinmeyen bir nedenden dolayı yıkılmış ve ||. Abdülhamit döneminde tekrar yaptırılarak hizmete açılmış. Tophane Parkından baktığınızda Bursa’yı tepeden izleme şansınız da oluyor.

Osman Gazi Türbesi

Tophane Parkı içerisinde çayınızı kahvenizi yudumlayabileceğiniz bir çay bahçesi bulunuyor. Çay bahçesi dışında Osman Gazi ve Orhan Gazi türbeleri bulunuyor. Osmanlı Devleti’nin kurucusu olan Osman Gazi’nin oğlu Orhan Gazi Bursa’yı 1326 yılında feth etmesinin ardından babasının vasiyetini yerine getiriyor ve Gümüşlü Kubbe adı verilen yapının içine Osman Gazi defin ediliyor.  Osman Gazi’nin yanında aynı zaman da eşi ve çocuklarıda bulunuyor.

Orhan Gazi Türbesi

Osman Gazi türbesi ziyareti sonrasında oğlu Orhan Gazi’nin de türbesini ziyaret ediyoruz. Orhan Gazi’nin yanında yine eşi ve çocukları bulunuyor. Tophane Parkı’na giderek Bursa’yı hem tepeden ziyaret edebilir , hem saat kulesini görebilir, hem de Osmanlı Devleti’nin kurcusu Osman Gazi ve oğlu Orhan Gazi'nin türbesini ziyaret edebilirsiniz.

Ulu Camii

Tepeden gördüğümüz Ulu Camii , Koza Han gibi tarihi yapıları yakında görmek için aşağıya doğru iniyoruz. Ulu Cami’nin sürekli yanından geçtiğimiz için ve daha önceden de ziyaret ettiğimiz için zamanımız orada kaybetmiyoruz. 1396 yılında Yıldırım Bayezid tarafından inşa edilmiştir. Selçuklu ve Osmanlı döneminin izlerini taşıyan Ulu Cami, 20 kubbeden oluşuyor. İçerisi inanılmaz büyük olan camii beş bölümden meydana geliyor. En önemli özelliği ise minberinde güneş sisteminin işlenmiş olması.

Ulu Camii’nin yanında ise kapalı çarşı bulunuyor. Açıkçası biz kapalı çarşıda pek fazla zaman kaybetmek istemediğimiz için pek fazla gezmedik. Osmanlı döneminden günümüze kadar gelen bu çarşıda evleneceklerin uğrak noktalarından biri.

Koza Han

Kapalı Çarşı’nın hemen yanında ise Koza Han bulunuyor. Osmanlı Dönemi’nde ipek ticareti ile ismini duyurmuş olan bu han da hediyelik eşya dükkanları ve kafeler bulunuyor. Taş duvarlarla örülü ve iki katlı olan han ikinci Beyazid tarafından yapılmıştır. Tam ortasında mescit ve şadırvan bulunuyor. Koza Han’ın içerisinde çay molası vermek için birebir. :) 2008 yılında İngiltere Kraliçesi 2. Elizabeth ve eşi Prens Philip’in Bursa’yı ziyareti sırasında Kozahan’ı ziyaret etmesi haberlerde yer almıştı.

Bursa Kent Müzesi

Koza Han’da kedileri sevip kısa bir mola verdikten sonra Bursa Kent Müzesi’ne devam ediyoruz. Eski adliye binasını 2004 yılında düzenleyerek bir müze haline getirilmiş. Bursa’yı sadece tarihi olarak değil , coğrafi , sosyal , kültürel ve ticari anlamda da bizlere sergileniyor.  Üç katlı olan müze , tematik ve kronolojik sıraya göre düzenlenmiş. El sanatları , uygarlıklar , farklı objeler, görseller bulunan bu müzede Bursa’yı her yönüyle tanımanız mümkün.  Müze içerisinde minik bir cafe ve hediyelik eşya mağazası bulunuyor. Bu güzel müzenin bir diğer güzel bir avantajı ise ücretsiz olması.

Irgandı Köprüsü

Bursa ile birçok bilgi edindiğimiz Kent Müzesi’nden ayrıldıktan sonra özellikle benim çok merak ettiğim Irgandı Köprüsü’ne ulaşıyoruz. Depremlere karşı direndi ve bugün hala ayakta Irgandı Köprüsü. 1412 yılında inşa edilmiş bu köprü Osmangazi ve Yıldırım ilçelerini birbirine bağlıyor. Evliya Çelebi’nin Seyahatname’sinde övgülerle anlattığı bu köprü aynı zaman da dünyada sadece 3 örneği bulunyor. Gökdere nehrinin üzerinde bulunan köprüde bugün galeriler , minik kafeler ve hediyelik eşya satan dükkanlar bulunuyor.

Yeşil Camii ve Yeşil Türbe

Bursa’nın Ulu Camii’den sonra en önemli simgelerinden biri Yeşil Türbe’ye varıyoruz. Osmanlı Devleti’nin ikinci kurucusu olan Çelebi Mehmet tarafından 1421 yılında inşa ettirilen türbenin en önemli özelliği çiniler ile kaplı olması. Çelebi Mehmet’in yanında çocuklarınında sandukaları yer alıyor. Yeşil Türbe’yi ziyaret ettikten sonra hemen yanında bulunan Yeşil Camii’yi de ziyaret edebilirsiniz. Yeşil Camii’nin çini süslemeleri ve yemyeşil ağaçların bulunduğu bir bahçede bulunuyor.

Tofaş Anadolu Arabaları Müzesi

Bursa’da son durağımız ise biraz daha uzak noktada bulunan Tofaş Anadolu Arabaları Müzesi. Açıkçası bu müzeye giderken gitsek mi gitmesek mi diye çok düşündük. Araştırmalarımızı yaparken gördüğümüz Koç Vakfı’nın desteğiyle açıldığını görünce müzenin yolunu tuttuk. 2002 yılında ziyarete açılmış olan müze, eski ipek fabrikasından dönüştürülmüş. Çift beygirli at arabalarından günümüzde kullanılan modern araçlara geçişi kronolojik sıra ile bizlere anlatıyor.

Motorlu ve motorsuz araçların bir çoğunu bizlere sergiliyor. Umur Bey Hamamı olarak bilinen bölüm ise yine müzenin içerisinde bulunuyor .  Bursa’da ki en güzel noktalardan biri olan bu müze bizi geçmişten günümüze götürüyor. Tekerlekten başlayarak motorlu araçlara gelişimizin yanı sıra araba üretimine dair bir çok görsel , objeler ile süslenmiş çok zengin bir müze. Büyük bir arsaya kurulmuş olan müzenin bahçesi , park alanı , cafesi bulunuyor. Müzeye giriş ücretsiz.

Ülkemizin en kalabalık 4. Şehri , yaklaşık 3 milyonluk nüfusu olan yeşil Bursa gezimizin de sonuna gelmiş bulunuyoruz. Doğal ve tarihi zenginlikleri ile bizi kendine bir kez daha hayran bırakan Bursa’da beklediğimizde çok daha güzel vakit geçirdik. Osmanlı Devleti’nin ilk başkenti olan Bursa’da tahmin ettiğimizden çok daha fazla gezilecek noktalar varmış.

Bursa’da gezilecek bir çok müze , camii , Rum Köyleri ve Uludağı ile gezginlerin uğrak noktalarından biri. Biz elimizden geldiği kadar bir çok yere gezmeye çalıştık ve sizlere anlattık. Sizlerde zevkinize ve zamanınıza göre bir program yaparak yola çıkabilirsiniz.
Bursa aklımızda büyük bir yer eden gezi oldu bizim için.

Eğer hala yolunuz düşmediyse bir an önce istikametinizi Bursa’ya çevirmelisiniz. :)
Diğer Bursa gezilerimizi okumak isterseniz buradan ulaşabilirsiniz.