Etiketler

23 Eylül 2018 Pazar

Çanakkale Gezisi 2. Bölüm – Assos / Behramkale

Çanakkale gezimizin ikinci gün ilk durağımız herkesin bizlere anlata anlata bitiremediği Assos.  Ayvacık ilçesine bağlı olan Assos , Ayvacık’tan 17 km uzaklıkta. Assos denilince ilk akla gelen Athena Tapınağı , Antik Kenti ve limanı oluyor. İşte bizde tam bunları keşfetmek için Assos’u listemize eklemiştik.

Assos’ta gezilecek yerler az ve öz. Biz yine her zaman olduğu gibi tarihi açıdan zengin olan yerleri gezerek deniz molası vermeden gezimizi tamamladık. Midilli’den gelen Methymnalilar ve Aioller tarafından kurulmuş bir Antik Kent. Bir dönemin zengin liman kenti olarak bilinirken günümüzde balıkçı köyü olarak biliyor.

Athena Tapınak’ına doğru yola çıktığımız yer aslında Behramkale Köyü olarak biliniyor. Antik Kent döneminde aslında Behramkale diye bir yer yokmuş. Kale duvarları ile çevrili antik kent , en tepede bir tapınak ve aşağıya denize doğru inerek yerleştirilmiş bir şehirmiş. Osmanlılar bölgeye yerleşince , denize doğru değil de tam tersi yönde yerleşim kurmuşlar ve böylece Behramkale ortaya çıkmış. Rum tarzı taş evleri, Arnavut kaldırımlı sokakları ile günümüze kadar gelmiş.

Sit alanı kapsamında koruma altında olan Behramkale , bozulmamış dokusuyla  5 bin yıllık bir yerleşim yeri.O dönemin evlerinde yaşayan köy halkı , turizm ile geçimini sağlıyor. Köyün yamaçta kurulmuş , daracık , kıvrımlı sokaklarından tepeye doğru çıkıyoruz. Ve kendimizi Antik yapı olan Athena Tapınak’ında buluyoruz.

Assos Antik Kent MÖ 6 yüzyılda , volkanik tepenin zirvesinde kurulmuştur. Lidya, Pers, Roma gibi bir çok medeniyet altına girmiş bir Antik Kent. O dönemin en önemli ticaret kentlerinden biri olarak biliniyormuş. Bir zamanlar Aristoteles’in bu antik kentte yaşayıp bir felsefe okulu açtığıda bilinmektedir.

Arnavut kaldırımlı sokaklarda , teyzelerin el işçiliği olarak sattığı hediyelik eşyaların arasından bayırları çıka çıka kendimizi Athena Tapınağında bulduk.Şunu söylemeliyim ki gezdiğimiz yerler arasında çıkışı en zor yerlerden biriydi.  Çocuklu aileler Assos’u düşünüyorsa bir kez daha düşünmelerini tavsiye ederim. :)

Midilli Adası’na karşı müthiş bir manzaraya sahip olan Athena Tapınağı , kentin en yüksek noktası. Assos Antik Kenti’n en önemli simgelerinden biri. 12 Olympos tanrısından biri olan Athena’dan alıyor ismini. Athena , Yunan mitolojisinde üretici zekanın ve adaletli savaşların tanrıçası olarak anılıyormuş.

Tapınağın önemi Anadolu’da dor düzeninde inşa edilen tek tapınak olması. M.Ö. 530 yıllarında inşa edildiği tahmin edliyor. 34 sütundan oluşan tapınağın,  günümüzde ne yazık ki çatı ve duvarları yok olmuş.  Tapınağın bazı bölümleri Paris , Boston ve  İstanbul Arkeoloji  Müzesi Assos Salonu’nda sergileniyormuş.

Biz Athena Tapınağı’na sabah saatlerinde gittik , fakat oradayken öğrendik ki burada gün batımı harika oluyormuş. Sabah bile manzarası ile bizi kendine hayran bırakıyorsa gün batımında düşünemiyoruz.   Bu arada Athena Tapınağı’na giriş müze kart ile sağlanıyor. Müze kartınız yoksa giriş ücreti 10 tl.

Manzaranın güzelliğine doymak mümkün değil. Bu yüzden daha çok kendimizi üzmen de manzarayı geride bırakıyoruz ve girişte bulunan camiiyi geziyoruz.  Hüdaverdigar Camii , kiliseden camiye çevrilmiş bir bir yapı.Minarenin olmadığı camii , 14.yy da inşa edilmiş.

Çıkarken zorlandığımız arnavut kaldırımlı sokaklarda , inerken de zorlanıyoruz. Bu sokaklarda sadece hediyelik eşya bulunmuyor. Aynı zamanda oturup dinlenebileceğiniz cafeler ve restoranlarda bulunuyor.  Biz tercihimizi çay bahçesinden yana yaptık. Türk kahvesinin fiyatı ise 7.5 tl.

Assos’ta hediyelik eşyalar arasından buzdolabı magneti ve kar küresi almak istedik. Fakat açıkçası magnetler arasından pek beğendiğimiz olmadı , yine de aralarından bir tane seçtik. Onun dışında kar küresi zaten yoktu. Hediyelik eşyalar çok güzel görünüyor fakat ne var ki Assos’a özgü bir hediyelik eşya bulmak çok zor.

Athena Tapınak’ından çıktığımız gibi Antik Liman’a doğru ilerlemeye başladık. Yolda karşımıza Assos Antik Kenti çıkıyor. Fakat ne yazık ki kazı çalışmasından dolayı Antik Kenti gezemiyoruz, dışarıdan görmek ile yetiyoruz.

Antik dönemde şehirle ilgili politik , ticari , dini gibi her türlü faaliyetin düzenlendiği , kent merkezinde bulunan Assos Antik Kent Agora’sını görüyoruz. Günümüz de ne yazık ki Agora çoğunlukla yıkılmış. Agora’nın MÖ 2. Yy kadar uzandığı söyleniyor.

Agora’dan sonra karşımıza Antik Tiyatro çıkıyor. Bizim Antik Kentler’de en sevdiğimiz yerlerden biri olan Antik Tiyatro’ya giriş yok. MS 2. Yy da inşa edilen Antik Tiyatro , günümüzde restorasyon çalışmaları ile ayağa kaldırılmak isteniyor. 2500 kişi kapasiteli bir Roma amfi tiyatrosu olarak inşa edilmiş.Assos’ta gerçekleştirilen festivallerde tiyatro kullanılıyormuş.

Assos Antik Kenti’nde Gymnasium , Bouleuterion , Nekropolis ve Akrapolis’te görebileceğiniz diğer tarihi yapılardan. Eylül 2018 tarihinde gittiğimiz Assos gezimizde bizim bunları uzaktan görme şansımız oldu sadece , umarım sizlerin gideceği tarihte kazı çalışmaları bitmiş olur ve içerisine girip yakından görme fırsatınız olur.

Antik Kenti’n son durağı ise Antik Liman oluyor. Bir ticaret kenti olan Assos , o dönemde en büyük limanı ile biliniyormuş. Antik Liman alanında günümüzde çay bahçeleri , restorantlar , dondurmacılar ve hoteller bulunuyor. Bir uyarı , Antik Liman’a araba ile giriş yasak.

Assos’un tatil merkezi olarak Antik liman , balıkçı tekneleri ile süslü sahili ve daracık taşlı sokaklardan oluyor. Bu bölgede yeni bir bina inşa edilmesi yasakmış , bu yüzden bulunan hoteller , cafeler restorasyon edilmiş tarihi yapılardır. Antik Liman’da denize girmeniz mümkün fakat pek tercih edilen bir deniz molası değilmiş.

Assos’ta deniz molası yapmak isteyenler için Kadırga Koyu ve Sokakağzı en bilinen yerlerden olduğunu söyleyebilirim. Hem biraz daha uyguna konaklamak isteyenler içinde bu bölgeler daha uygun olabilir. Assos denizi çok temiz olmasının yanında taşlık bir deniz.

Küçük ,şirin , tarih dolu bir yer olan Assos’a sadece bir günde gezebilirsiniz. Bizim içinde yeterli olduğunu düşündüğümüz Assos gezimizde ileri de koylarına uğrayabiliriz. :)
Midilli Adası’nın tam karşısında , eşsiz Ege Denizi manzarasıyla , Kuzey Ege’nin özel yerlerinden biri Assos.

Çok fazla kalabalık olmayan bu bölgeyi gidip gezip , manzarası kendinize gelebilirsiniz.
Assos ile ilgili sorularınız varsa yorum kısmına ekleyebilirsiniz.