Etiketler

26 Ağustos 2018 Pazar

Ege’nin Saklı Köyleri 7. Bölüm – Şirince , Aziz Nesin Matematik Köyü

Gezi turumuzun sıradaki durağı Şirince. Fakat biz daha önce Şirince’ye gittiğimiz için Matematik Köyü’ne gitmeye karar verdik. Matematik Öğretmenliği kazandığım yıllarda Aziz Nesin’in kitaplarına bakarken bu köye denk gelmiş ve hemen gitmek istemiştim. Bu gezimizde de bu kadar yakınına gelmişken gitmeye karar verdik.

Şirince’ye daha önce gittiğimiz için Şirince yazısını eski yazılarda bulabilirsiniz. Biz bu gezimizde Şirince’de küçük bir gezinti yaptık , şarap tadımı yaptık ve sonra yola koyulduk ve Matematik Köyü’ne gittik. Yine de kısaca Şirince’den bahsedecek olursak , özellikle hafta sonu çok yoğun olan bir köy. Köydeki evlerin hiç biri birbirinin manzarasını kapatmıyor ve 2-3 katlı beyaz evlerden oluşuyor.

Köyü tarihine baktığımızda ise , Efes’in terk edilmesiyle sıtma hastalığı büyük bir tehlike yaratıyor. İnsanlar sıtmadan korunmak için Şirince’nin bulduğu tepeye çıkıyorlar. Çünkü sivrisinekler 300-400m rakımlarda yaşamıyorlar. Bu yüzden Şirince köyü kuruluyor. Köyün ismi Çirkince, Kirkince ve en son da Şirince olarak değişiklikler olmuş.

Köy genel olarak turzim ile geçiniyor. Butik oteller , restorantlar ve şararp satımları yapılan bir çok mağaza bulunuyor. Çoğu insan Selçuk’ta yaşıyor Şirince’de ise 300 kişi yaşıyor. “Kumda Kahve” ve “Karadut Suyu” alıp denemeniz gereken ürünler arasında. Şirince’nin tek bir ana sokağı , eski kilisesi ve arnavut kaldırımları olan küçük bir köy.
Eski Şirince Gezisinden

Eski Şirin Gezisi Yazısını Okumak İçin ; http://www.minebasaran.com/2016/04/sirince-kusadas.html
Şirince de indikten sonra yaklaşık bir 20 dakikalık yürüyüş patikasından devam ettiğiniz de kendinizi köyde buluyorsunuz. Güzel yeşillik bir yoldan yürürürken fotoğraf çekinmeden yapamadık tabi ki. Doğa içindeki yürüyüşümüzün sonunda kendimizi bir an da köyde bulduk ve gezinmeye başladık.

Köye girdiğimiz de kimse bize herhangi bir şey sormadı , rahatlıkla köyde gezebildik. Gezdik gezmesine ama köyle ilgili bir bilgi de edinemedik doğrusu. Kendi araştırmalarımız doğrultusunda gördüklerimiz ile bilgilerimizi birleştirmiş olduk.

Öncelikle köy o kadar eğlenceli , o kadar güzel dekore edilmiş ki öğrenciler o doğada matematiği öğrenmeden dönmeleri imkansız. Öyle bir yere matematiği sevmeyen bir öğrenci bile geldiğinde matematiği severek çıktığına eminim.

Evet , bu köye 13 yaş ve üstü öğrencilere matematik kampları düzenleniyor. Bu kamplar genellikle yaz ve kış tatilinde düzenleniyor ki öğrenciler okullarında devamsızlık yapmasınlar. Bazı okullar ise öğrencileri ile birlikte okul zamanında bu köye gezi düzenliyorlar. Bu okulların düzenlediği gezide ,  veliler ile gelen öğrencilerin yaşları biraz daha küçük olabiliyor.

Bazı veliler çocukları adına karar verip , çocuklarını bu kamplara göndermek istiyor. Fakat Matematik Köyü ne yazık ki bunları kabul etmiyor. Lise ve üstü olan öğrenciler, bireysel başvuru yaparak bu kamplara katılabiliyorlar. Yani çocuğun kendisi bu kampa katılmak istemelidir.  Kampa katılmak isteyen öğrenciler için ise parayı pek önemsemiyorlar. Ne kadar para verirseniz o kadar kabul ediyorlar. Onlar için önemli olan gönüllü olarak bu kamplara katılmaları. Ve yapılan sınavdan yüksek puan almakta kamplara katılmak için kolaylık sağlıyormuş.

Günde 8 saat olacak şekilde sabah 4, öğlen 4 saat şeklinde ders görüyor öğrenciler. Aradaki boş zamanlarında ise mutfak işlerinde , temizlikte veya bahçe işlerinde yardımcı oluyorlar. Kısacası köydeki gündelik işler , imece usulü ile yapılıyor.

Taş yollar , hamamlar , yemekhaneler , kafeler , Sevan Nişanyan kütüphanesi , yatakhaneleri ile çok farklı bir havası var köyün.Köye girdiğimizde çocukların sesleri etrafa yayılıyor ve o ses benim için mutluluk demekti. Çocuklardan uzaklaştıkça köyün içerisi sessiz sakin , mistik bir havaya bulanıyordu.

Bu köyde bilgisayar , televizyon yok. Sadece doğanın içerisinde huzur içinde dersler işleniyor. Derslerin bir çoğu dışarıdaki sınıflarda da yapılıyor olsa da içeride ki sınıflarda çok farklı bir ortamı bulunuyordu. Böyle bir ortam da bende tekrar öğrenci olup ders dinlemek isterdim doğrusu. :)  Matematik dışında birde felsefe sınıfları bulunuyor. Onlarda da derslerin yapıldığını öğrendik.

Aziz Nesin’in oğlu Ali Nesin’in 1990’lı yılların sonların da kurduğu bir köy. Türkiye’nin birçok farklı yerinde matematik kampı düzenleyen Ali Nesin sonunda bu köyü kurmuş ve 2007’den beri burada faaliyet gösteriyor.  Ali Nesin’i köyde genelde Şirin Baba’ya benzetiyorlarmış. :)

Ali Nesin , matematik kampalarında derslere giriyor. Biz öğle saatinde köyde olduğumuz için derslere denk gelemedik. Fakat derslere girdiği öğrendik. Ali Nesin’in bir röpartajında okuduğun bir bilgiyi sizlerle de paylaşmak istiyorum. Küçük yaş grubundaki bir öğrenci için “Matematik öğrensin , aman zeki olsun , illa ki köye gitsin ve matematik öğrensin diye uğraşmak gerekmiyor. Asıl olan şu yaşlarda karakterinin oturması , bol bol kitap okuması gerekiyor.” Ali Nesin her ne kadar bir matematikçi de olmuş olsa çocuğun zamanı geldiğinde zaten öğrenceğini küçük yaşlarda çokta zorlamamak gerektiğini dile getirmiş. Ne kadar da doğru söylemiş.

Matematik Köyü’ne bir matematikçi olarak gittiğim için çok ama çok mutluyum. Sizin yolunuz düşer veya düşmez bilmem ama orası yaşatılmalı. Bu köy her zaman üretmeye devam etmeli. Bunun çeşitli yolları bulunuyor , onlardan biri de kitaplarını almak olabilir.

Eminim ki bu kamplara katılan öğrencilerin matematiği oyun , eğlence ile öğrenip severek ordan ayrılıyorlar. Aslında bu kamplarda yapıldığı gibi sınıfta da matematik böyle anlatılsa kimse matematikten korkmaz…

Bu köy benim için çok farklı bir köy oldu. Oradan ayrılmak istemedim doğrusu. Öğretmen olmak değil de o sıralarda öğrenci olmak istedim. Çünkü o kadar farklı bir havası vardı ki , öğrencilerle aynı heyecanı yaşamak istedim. Diyeceğim o ki bu köy anlatılmaz yaşanır.
Uzun uğraşlar sonunda kurulan bu köy ülkemiz için güzel bir  örnek.  Günümüzde ünü daha da artıyor ve böylece öğrenci sayısının arttığı güzel bir kamp haline geliyor.

Türkiye’de ve hatta Dünya’da eşi benzeri olmayan bir köy burası.
Tertemiz bir havası , sessiz sakin , huzur dolu , doğa ile iç içe olan bir köy burası.
Hocaların ve öğrencilerin bir arada yaşayıp mekanı yöneten bir köy burası.
Matematiği sevdiren ve öğreten bir köy burası.
Tam bir ütopik bir köy burası.
Belki bir gün orada öğrenci olma şansı bulurum. :)
Sizlerde gezi için olsa da gitmelisiniz.

Bir sonra ki Ege’nin Saklı Köyleri yazımız da ise İzmir’den biraz uzaklaşacağız. Yeni bir hafta da görüşmek üzere. :)